Friday 23 October 2015

Barang Baby

Assalamualaikum...

Harini mama nak beli barang baby... tp tatau nak beli ape mula2. Sampai kat kedai barangan baby... kau rambang mata nak beli yg mana. Tp, kne kawal nafsu neh. Beli yg perlu je.

Mama pun search google... beli ape...
Neh dia... pengalaman dari org lama dan persiapan tuk baby keduanyer...

A) Pakaian Bayi
- Baju lengan panjang & pendek
- Seluar panjang & pendek
- Baju sejuk
- Sarung tangan & kaki
- Topi
- Tuala mandi
- Tuala muka / sapu tangan kecil
- Pampers
- Lampin / napkin
- 5 / 6 safety pin
- Seluar kalis air
- Barut
- Receiving blanket
- Kain bedung
- Pencuci baju bayi
- Kasut

Remarks:
Tak perlu banyak baju newborn. 2-3 set dah cukup. Sebab bayi cepat membesar.
Baju sejuk saya beli sehelai sahaja sebelum ini. Jarang guna sebab cuaca di Malaysia agak panas.
Topi pun jarang guna sebab bila keluar masuk hospital waktu berpantang dulu guna receiving blanket sahaja. Senang nak cover kepala & badan bayi.
Pampers pun jangan banyak beli yang newborn size. Bayi cepat membesar ma...
Bagi sesiapa yang rajin membasuh & nak berjimat, boleh beli lampin banyak. Saya beli banyak, sehingga 3-4 packs lampin. Tu pun tak guna semua. Bazir. Guna waktu berpantang sahaja sebab confinement lady yang basuhkan. Hehe.. Bila dah start bekerja guna pampers sahaja.
Safety pin - saya beli tapi tak pernah guna langsung. Takut tercucuk bayi. Lagipun bayi tak banyak gerak waktu kecil, so lampin yang dipakaikan masih dalam keadaan elok bila nak tukar lampin. Anak kedua saya bercadang tukar guna cloth diaper secara berperingkat.
Kain bedung - saya guna lampin sahaja untuk bedung bayi.
Bagi saya, tak perlu beli kasut untuk bayi. Bukannya dia boleh berjalan pun & lagipun dia cepat membesar kan.

B) Barang Penjagaan Bayi
- Lotion
- Bedak & bekas bedak
- Baby oil
- Minyak yuyi / telon / kayu putih
- Pencuci mulut
- Sikat lembut
- Wet tissue
- Barang mandian
- Nappy rash cream
- Pengetip kuku
- Facial cotton
- Alcohol swab

Remarks:
Lotion, bedak & bekas bedak - amat jarang digunakan. Bayi dah ada bau badan dia sendiri. Wangi pula tu. Lagipun, saya tak suka bau-bau lotion & bedak. Rasa susah bernafas. And bedak ada habuk-habuk yang halus, boleh menyebabkan masalah pernafasan dan kerosakan paru-paru yang serius jika bayi menghirup habuk-habuk halus itu. Boleh try tanya uncle google kalau tak percaya: "Is it safe to use baby powder?"
Saya guna minyak kayu putih (cap burung kakatua) untuk sapu kat perut & kaki bayi. Brand ini mak saya yang rekomen. Waktu kami adik-beradik kecil dulu guna brand ini sahaja. And saya pun tak suka bau minyak yuyi.
Sikat lembut - tak pernah beli pun. Saya sikat guna jari sahaja. Haha...

C) Keperluan Menyusu
- Botol susu : 3oz, 5oz
- Puting susu botol (tengok size / lubang)
- Steamer / Warmer
- Breastpump
- Breastmilk storage (bag/bottle)
- Berus cucian botol
- Pencuci
- Tempat pengering botol
- Milk dispenser (kalau ada bagi formula milk)
- Ripple cream

Remarks:
Steamer / warmer - saya tak pernah beli. Guna air panas sahaja untuk cairkan breastmilk yang dah dibekukan / panaskan formula milk.
Breastpump - saya beli yang auto, double pump. Pernah guna manual breastpump. Sakit gila bila pump. Aduh... Jangan suruh saya cuba lagi... >.<
D) Barang Mama
- Set lepas bersalin + bengkung
- Maternity pad / sanitary pad
- Nursing bra
- Breast pad (reusable/washable/disposable)
- Stokin

E) Keperluan-Keperluan Lain
- Bath tub
- Baby cot / playpen
- Stroller
- Walker
- Baby carrier
- Car seat
- High chair
- Bakul / almari untuk barang bayi
- Bantal

Remarks:

Kali ini saya beli playpen selepas membuat perbandingan dengan baby cot. Sebelum ini pernah ada baby cot tapi jarang-jarang guna.

Stroller / car seat - beli tapi disimpan dalam stor. Hahaha.. Sebab asyik dukung & cium Hui Zhen waktu itu. Anak first ma.. Tak dapat nak lepas tangan. InsyaAllah akan pasang car seat untuk safety.

Walker - pemberian dari kawan. Guna, tapi jarang-jarang. Guna pun sebab nak "kurung" dia sekejap time saya nak buat kerja. Kih3...

High chair - pernah fikir nak beli, tapi tak jadi.

Baby carrier - kawan saya yang merupakan breastfeeding counselor ada bagi ring sling. At first tak guna sangat sebab tak pandai guna. Bila Hui Zhen dah besar & berat untuk didukung, try la ring sling tu. Best la. Ringan & senang nak bawa berjalan. Kalau nak beli baby carrier, kena berjaga-jaga sikit. Ada jenis yang tak sesuai untuk tumbesaran bayi & mungkin boleh membahayakan nyawa bayi. Jangan nampak murah & cantik terus beli. Kaji dulu. Keselamatan diutamakan k.
Bantal - saya tak sarankan guna bantal yang ada lubang bulat di tengah. Orang kata kononnya nak kepala bayi bulat & cantik. Guna lampin sahaja pun cukup. Bayi kena tidur mengiring supaya bila dia muntah susu tak tercekik / masuk hidung. Hui Zhen dulu pernah termuntah susu & masuk hidung sebab tu. Sejak hari itu, saya tidak guna bantal jenis tu & letakkannya tidur mengiring, walaupun orang2 tua kedua-dua pihak ingin menjaga "kebulatan" kepala. Saya sedar bahawa, saya rela anak saya tak cantik dari segi rupa, asalkan dia selamat.

Hurmmm... byk pulak yg tak perlu di beli penyer...
Kesudahannyer beli mana yg ada je kat kedai tu...
Bulan depan pegi lagi. Nk tambah2 mana yg kurang.
Ya Allah...
Tak sabarnyer nak cium baby sendiri. Hehe.
Jumpe lagi.

No comments:

Post a Comment